صفحه اصلی > اخبار  > آرشيو اخبار  
پیوندهای مرتبط

سامانه جامع آموزش (سجا)
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
دانشگاه مجازی المصطفی
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
بانک جامع تبلیغ
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
اسلام‌کوئست.نت
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
نامه به جوانان غربی (letter4u)
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
سرشمار؛ سرویس نظرسنجی




گفتگوی دانش آموخته المصطفی با شبکه راديو صربستان

تعداد بازدید: 1175

 به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، شبکه يک راديو صربستان، گفتگوی مفصل و اختصاصی با سعيد خليلويچ، دانش آموخته المصطفی و عضو هيأت مؤسسين مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد، پيرامون مبانی عرفانی و پشتوانه‏های فلسفی ادبيات فارسی پخش نمود.

 اين گفتگو به مناسبت شصت و يکمين نمايشگاه بين المللی کتاب بلگراد انجام پذيرفته است که از 2 تا 9 آبان‏ماه برگزار خواهد شد و جمهوری اسلامی ايران به عنوان مهمان ويژه‏آن معرفی شده است.

آقای خليلويچ در ابتدای گفتگو ماهيت زيبايي‏های عرفانی ادبيات فارسی را به يک خانه‏سنتی ايرانيان تشبيه کرد و گفت: در بخش مرکزی حياط اين خانه غالباً حوض زيبا و کوچکی قرار دارد که اعضای خانواده در شبانگاه می‏توانند در آب تميز آن، تصوير آسمان بلند را مشاهده کنند. ليکن، آن‏ها اگر بخواهند ستاره‏ها و ماه را در آن آب با دست مادی خود لمس کنند، در آن صورت وجود تصوير متعالی آسمان را از بين خواهند برد.

دانش آموخته المصطفی افزود: يکی از مشخصه‏های اصلی ادبيات فارسی اين پيام رمزآلود است که بسياری از حقايق را نمی‏توان با حواس مادی دريافت؛ بلکه برای فهم آن طهارت درون لازم است.

وی، ادبيات فارسی را ادبيات طهارت جان ناميد و يادآور شد: ادبيات فارسی را همچنين بايد ادبيات عشق حقيقی دانست.

آقای خليلويچ، با تاکيد بر غنای عرفانی اشعار عاشقانه حافظ شيرازی، ابراز داشت: حافظ در «ديوان» ارزشمند خود از عشق حقيقی و جاودان می‏گويد و آن عشق آدمی به حقايق متعالی و آسمانی است.

وی خاطرنشان کرد: اين‏چنين عشق دقيقاً گمشده‏انسان معاصر است؛ چه اين که عشق در جوامع مدرن به عامل نفرت تبديل شده و تقدس آن کاملاً پايمال شده است.

دانش آموخته المصطفی، در ادامه  ضمن شرح ابياتی از غزل آغازين «ديوان» حافظ، هدف اشعار حافظ را اين دانست که به انسان‏ها راه‏حل ظفر بر مشکلات طريق عشق حقيقی ارايه شود تا آن‏ها بتوانند به زمره‏«سبکباران ساحل‏ها» بپيوندند.

خليلويچ در ادامه‏ی توضيحات خود تأکيد کرد: ادبيات فارسی از سويي ديگر ميراث ادبی نور است. در اين راستا انديشه سهروردی، فيلسوف بنام ايرانی و بنيان‏گذار حکمت اشراق، از اهميت زايدالوصف برخوردار است. سهروردی تعليم می‏داده است که هويت نفس و جان آدمی اشراقی و نوری است، به همان صورتی که تمام عالم هستی و معرفت انسانی هم هويت نوری دارند.

وی افزود: سهروردی اعلان کرده بود که در مکتب فلسفی نوين خود به واقع حکمت خسروانی حکمای ايران باستان، همچون جاماسپ و بزرگمهر را احيا می‏کند، گو اين‏که آن‏ها هم ميراث‏بران حکمت نوری و اشراقی بودند. ليکن، همچنان‏که بنيان‏گذار حکمت اشراق در عالم اسلام بيان می‏کند، نفس نوری انسان در زندان عالم ماده محبوس و غريب مانده است و هر لحظه بر عشقش به وطن حقيقی افزوده می‏شود.

خليلويچ تاکيد کرد: قصه غربت و عشق به وطن حقيقی در شرق عالم هستی، از ناب‏ترين آموزه‏های ادبيات عرفانی و فلسفی فارسی در قالب آثار سهرورودی، حافظ شيرازی، مولوی و ديگر نمايندگان فاخر ميراث غنی تمدنی ايران اسلامی به شمار می‏آيد. سهروری در يکی از مؤلفات خود به نام «پرتونامه» ما را دعوت می‏کند به اين که از عالم معقولات لذت ببريم، از رذايل و جهل دردناک شويم و نگذاريم سُکر عالم طبيعت بر ما غالب شود. وی می‏خواهد آدمی، چون کمال دارد، «لذتی يابد بی‏نهايت به مشاهدت... عجايب عالم نور و دايم در آن لذت بماند».

وی در بخش پايانی گفتگوی اختصاصی با شبکه‏سراسری راديو صربستان توضيح داد: ادبيات سنتی فارسی امروز هم زنده و بانشاط است. امروز هم ايرانيان چه در خانه‏های خود و چه در حيات اجتماعی خود از پيام‏های عرفانی آن ادبيات الهام می‏گيرند.

عضو هيأت مؤسسين مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد نتيجه گرفت: ضرورت ارتباط تنگاتنگ و تعامل بين معنويت، سنت و زندگی معاصر در جوامع امروزی ما بايد يکی از اصيل‏ترين پيام‏های ادبيات فارسی برای همه‏ی کسانی باشد که می‏خواهند آشنايي عميق‏تری با فرهنگ و تمدن ايران و اسلام در شصت و يکمين نمايشگاه کتاب پيش‏رو در بلگراد پيدا کنند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج