پیوندهای مرتبط
![]() |
سامانه جامع آموزش (سجا) |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - | |
![]() |
دانشگاه مجازی المصطفی |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - | |
![]() |
بانک جامع تبلیغ |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - | |
![]() |
اسلامکوئست.نت |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - | |
![]() |
نامه به جوانان غربی (letter4u) |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - | |
![]() |
سرشمار؛ سرویس نظرسنجی |
گفتگوی دانش آموخته المصطفی با شبکه راديو صربستان
تعداد بازدید: 2326
به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، شبکه يک راديو صربستان، گفتگوی مفصل و اختصاصی با سعيد خليلويچ، دانش آموخته المصطفی و عضو هيأت مؤسسين مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد، پيرامون مبانی عرفانی و پشتوانههای فلسفی ادبيات فارسی پخش نمود.
اين گفتگو به مناسبت شصت و يکمين نمايشگاه بين المللی کتاب بلگراد انجام پذيرفته است که از 2 تا 9 آبانماه برگزار خواهد شد و جمهوری اسلامی ايران به عنوان مهمان ويژهآن معرفی شده است.
آقای خليلويچ در ابتدای گفتگو ماهيت زيباييهای عرفانی ادبيات فارسی را به يک خانهسنتی ايرانيان تشبيه کرد و گفت: در بخش مرکزی حياط اين خانه غالباً حوض زيبا و کوچکی قرار دارد که اعضای خانواده در شبانگاه میتوانند در آب تميز آن، تصوير آسمان بلند را مشاهده کنند. ليکن، آنها اگر بخواهند ستارهها و ماه را در آن آب با دست مادی خود لمس کنند، در آن صورت وجود تصوير متعالی آسمان را از بين خواهند برد.
دانش آموخته المصطفی افزود: يکی از مشخصههای اصلی ادبيات فارسی اين پيام رمزآلود است که بسياری از حقايق را نمیتوان با حواس مادی دريافت؛ بلکه برای فهم آن طهارت درون لازم است.
وی، ادبيات فارسی را ادبيات طهارت جان ناميد و يادآور شد: ادبيات فارسی را همچنين بايد ادبيات عشق حقيقی دانست.
آقای خليلويچ، با تاکيد بر غنای عرفانی اشعار عاشقانه حافظ شيرازی، ابراز داشت: حافظ در «ديوان» ارزشمند خود از عشق حقيقی و جاودان میگويد و آن عشق آدمی به حقايق متعالی و آسمانی است.
وی خاطرنشان کرد: اينچنين عشق دقيقاً گمشدهانسان معاصر است؛ چه اين که عشق در جوامع مدرن به عامل نفرت تبديل شده و تقدس آن کاملاً پايمال شده است.
دانش آموخته المصطفی، در ادامه ضمن شرح ابياتی از غزل آغازين «ديوان» حافظ، هدف اشعار حافظ را اين دانست که به انسانها راهحل ظفر بر مشکلات طريق عشق حقيقی ارايه شود تا آنها بتوانند به زمره«سبکباران ساحلها» بپيوندند.
خليلويچ در ادامهی توضيحات خود تأکيد کرد: ادبيات فارسی از سويي ديگر ميراث ادبی نور است. در اين راستا انديشه سهروردی، فيلسوف بنام ايرانی و بنيانگذار حکمت اشراق، از اهميت زايدالوصف برخوردار است. سهروردی تعليم میداده است که هويت نفس و جان آدمی اشراقی و نوری است، به همان صورتی که تمام عالم هستی و معرفت انسانی هم هويت نوری دارند.
وی افزود: سهروردی اعلان کرده بود که در مکتب فلسفی نوين خود به واقع حکمت خسروانی حکمای ايران باستان، همچون جاماسپ و بزرگمهر را احيا میکند، گو اينکه آنها هم ميراثبران حکمت نوری و اشراقی بودند. ليکن، همچنانکه بنيانگذار حکمت اشراق در عالم اسلام بيان میکند، نفس نوری انسان در زندان عالم ماده محبوس و غريب مانده است و هر لحظه بر عشقش به وطن حقيقی افزوده میشود.
خليلويچ تاکيد کرد: قصه غربت و عشق به وطن حقيقی در شرق عالم هستی، از نابترين آموزههای ادبيات عرفانی و فلسفی فارسی در قالب آثار سهرورودی، حافظ شيرازی، مولوی و ديگر نمايندگان فاخر ميراث غنی تمدنی ايران اسلامی به شمار میآيد. سهروری در يکی از مؤلفات خود به نام «پرتونامه» ما را دعوت میکند به اين که از عالم معقولات لذت ببريم، از رذايل و جهل دردناک شويم و نگذاريم سُکر عالم طبيعت بر ما غالب شود. وی میخواهد آدمی، چون کمال دارد، «لذتی يابد بینهايت به مشاهدت... عجايب عالم نور و دايم در آن لذت بماند».
وی در بخش پايانی گفتگوی اختصاصی با شبکهسراسری راديو صربستان توضيح داد: ادبيات سنتی فارسی امروز هم زنده و بانشاط است. امروز هم ايرانيان چه در خانههای خود و چه در حيات اجتماعی خود از پيامهای عرفانی آن ادبيات الهام میگيرند.
عضو هيأت مؤسسين مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد نتيجه گرفت: ضرورت ارتباط تنگاتنگ و تعامل بين معنويت، سنت و زندگی معاصر در جوامع امروزی ما بايد يکی از اصيلترين پيامهای ادبيات فارسی برای همهی کسانی باشد که میخواهند آشنايي عميقتری با فرهنگ و تمدن ايران و اسلام در شصت و يکمين نمايشگاه کتاب پيشرو در بلگراد پيدا کنند.
اين گفتگو به مناسبت شصت و يکمين نمايشگاه بين المللی کتاب بلگراد انجام پذيرفته است که از 2 تا 9 آبانماه برگزار خواهد شد و جمهوری اسلامی ايران به عنوان مهمان ويژهآن معرفی شده است.
آقای خليلويچ در ابتدای گفتگو ماهيت زيباييهای عرفانی ادبيات فارسی را به يک خانهسنتی ايرانيان تشبيه کرد و گفت: در بخش مرکزی حياط اين خانه غالباً حوض زيبا و کوچکی قرار دارد که اعضای خانواده در شبانگاه میتوانند در آب تميز آن، تصوير آسمان بلند را مشاهده کنند. ليکن، آنها اگر بخواهند ستارهها و ماه را در آن آب با دست مادی خود لمس کنند، در آن صورت وجود تصوير متعالی آسمان را از بين خواهند برد.
دانش آموخته المصطفی افزود: يکی از مشخصههای اصلی ادبيات فارسی اين پيام رمزآلود است که بسياری از حقايق را نمیتوان با حواس مادی دريافت؛ بلکه برای فهم آن طهارت درون لازم است.
وی، ادبيات فارسی را ادبيات طهارت جان ناميد و يادآور شد: ادبيات فارسی را همچنين بايد ادبيات عشق حقيقی دانست.
آقای خليلويچ، با تاکيد بر غنای عرفانی اشعار عاشقانه حافظ شيرازی، ابراز داشت: حافظ در «ديوان» ارزشمند خود از عشق حقيقی و جاودان میگويد و آن عشق آدمی به حقايق متعالی و آسمانی است.
وی خاطرنشان کرد: اينچنين عشق دقيقاً گمشدهانسان معاصر است؛ چه اين که عشق در جوامع مدرن به عامل نفرت تبديل شده و تقدس آن کاملاً پايمال شده است.
دانش آموخته المصطفی، در ادامه ضمن شرح ابياتی از غزل آغازين «ديوان» حافظ، هدف اشعار حافظ را اين دانست که به انسانها راهحل ظفر بر مشکلات طريق عشق حقيقی ارايه شود تا آنها بتوانند به زمره«سبکباران ساحلها» بپيوندند.
خليلويچ در ادامهی توضيحات خود تأکيد کرد: ادبيات فارسی از سويي ديگر ميراث ادبی نور است. در اين راستا انديشه سهروردی، فيلسوف بنام ايرانی و بنيانگذار حکمت اشراق، از اهميت زايدالوصف برخوردار است. سهروردی تعليم میداده است که هويت نفس و جان آدمی اشراقی و نوری است، به همان صورتی که تمام عالم هستی و معرفت انسانی هم هويت نوری دارند.
وی افزود: سهروردی اعلان کرده بود که در مکتب فلسفی نوين خود به واقع حکمت خسروانی حکمای ايران باستان، همچون جاماسپ و بزرگمهر را احيا میکند، گو اينکه آنها هم ميراثبران حکمت نوری و اشراقی بودند. ليکن، همچنانکه بنيانگذار حکمت اشراق در عالم اسلام بيان میکند، نفس نوری انسان در زندان عالم ماده محبوس و غريب مانده است و هر لحظه بر عشقش به وطن حقيقی افزوده میشود.
خليلويچ تاکيد کرد: قصه غربت و عشق به وطن حقيقی در شرق عالم هستی، از نابترين آموزههای ادبيات عرفانی و فلسفی فارسی در قالب آثار سهرورودی، حافظ شيرازی، مولوی و ديگر نمايندگان فاخر ميراث غنی تمدنی ايران اسلامی به شمار میآيد. سهروری در يکی از مؤلفات خود به نام «پرتونامه» ما را دعوت میکند به اين که از عالم معقولات لذت ببريم، از رذايل و جهل دردناک شويم و نگذاريم سُکر عالم طبيعت بر ما غالب شود. وی میخواهد آدمی، چون کمال دارد، «لذتی يابد بینهايت به مشاهدت... عجايب عالم نور و دايم در آن لذت بماند».
وی در بخش پايانی گفتگوی اختصاصی با شبکهسراسری راديو صربستان توضيح داد: ادبيات سنتی فارسی امروز هم زنده و بانشاط است. امروز هم ايرانيان چه در خانههای خود و چه در حيات اجتماعی خود از پيامهای عرفانی آن ادبيات الهام میگيرند.
عضو هيأت مؤسسين مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد نتيجه گرفت: ضرورت ارتباط تنگاتنگ و تعامل بين معنويت، سنت و زندگی معاصر در جوامع امروزی ما بايد يکی از اصيلترين پيامهای ادبيات فارسی برای همهی کسانی باشد که میخواهند آشنايي عميقتری با فرهنگ و تمدن ايران و اسلام در شصت و يکمين نمايشگاه کتاب پيشرو در بلگراد پيدا کنند.
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
| |
متن تصویر: | |
خروج