صفحه اصلی > اخبار   
پیوندهای مرتبط

سامانه جامع آموزش (سجا)
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
دانشگاه مجازی المصطفی
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
بانک جامع تبلیغ
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
اسلام‌کوئست.نت
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
نامه به جوانان غربی (letter4u)
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
سرشمار؛ سرویس نظرسنجی




در دومین روز از ششمین گردهمایی دانش آموختگان المصطفی برگزار شد:

تعداد بازدید: 3524

گروه گزارش: دانش‌آموختگان شرکت‌کننده در ششمین گردهم‌آیی دانش‌آموختگان المصطفی، در کارگاه روش تبلیغ، با حضور «حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قرائتی» شرکت کردند.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعه‌المصطفی، در این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قرائتی با بیان این که «حسبنا کتاب‌الله» ضد قرآن و حرف لغوی است، اظهار داشت: کتاب‌الله به تنهایی کافی نیست. اگر «هذا بیان» کافی است، چرا خدا می‌گوید «لتبین‌ للناس»؟

مفسر قرآن کریم تصریح کرد: ما در هر نماز، از اهل بیت(علیهم السلام) یاد می‌کنیم، زیرا می‌گوییم: «ولا الضالین»، زیرا اگر با اهل‌بیت(علیهم السلام) باشیم، گمراه نمی‌شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قرائتی، در ادامه، از مصادیق «عبادالله‌الصالحین» سخن گفت و خاطرنشان ساخت: در قرآن سه نمونه از آن بیان شده است: یاران حضرت مهدی(عج)، کسی که در خانه آسان‌ می‌گیرد، کسانی که کارهایی انجام می‌دهند که باعث خشم کفار می‌شود.

وی افزود: ولایت فقیه به پیش از پیامبر(ص)، در زمان حضرت عیسی(ع) و حضرت موسی(ع) برمی‌گردد، زیرا در قرآن آمده است که علمای یهود طبق تورات، حکومت می ‌کردند. ولایت فقیه فقط در ایران نیست و حتی در امریکا نیز چنین است. ولایت فقیه یعنی کسی باشد که حرف آخر را بزند. در همه ممالک نیز چنین است. در ایران، حرف آخر را فقیه عادل بی‌هوس می‌زند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قرائتی، با اشاره به آیه «اطیعواالله واطیعو‌الرسول واولی‌الامر منکم»، درباره اولی‌الامر اظهار داشت: ما می‌گوییم که اولی‌الامر باید معصوم باشد. قرآن فرموده است که از اولی‌الامر اطاعت کنید.   

استاد تفسیر قرآن افزود: مشکل وهابیان این است که قرآن را به صورت جامع در نظر نمی‌گیرد و بخش‌هایی از قرآن را می‌بینند و از بخش‌های دیگر غفلت می‌کنند و به همین دلیل، دچار گمراهی می‌شوند.

وی، بار دیگر بیان کرد که اولی‌الامر فقط می‌تواند معصوم باشد و ابراز نمود: در مسیر اطاعت تابلو توقف وجود دارد، ولی در مسیر اطاعت از معصوم، تابلو وجود ندارد. پس معلوم می‌شود که والدین معصوم نیستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قرائتی ادامه داد: ما ولایت فقیه را ادامه‌دهنده راه معصوم می‌دانیم و چون معصوم فرموده است که از ولی فقیه اطاعت کنیم، اطاعت می‌نماییم.

استاد تفسیر قرآن بیان کرد: نباید بپنداریم که باید ظلم کنیم تا امام زمان(عج) تشریف بیاورند و نباید با این دستاویز، ظلم کنیم. توجه داشته باشید که گفته شده است که هر گاه دنیا پر از «ظلم» شود، امام زمان(عج) تشریف می‌آورند و گفته نشده است که دنیا باید پر از «ظالم» شود. پس حق نداریم ظلم کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قرائتی گفت: آیا توسل، شرک است؟ باید با قرآن به این شبهه پاسخ داد؛ در قرآن آمده است که بنی‌اسرائیل، که لجوج‌ترین قوم بودند نیز به حضرت موسی(ع) متوسل شدند. پس توسل به مقام ائمه(علیهم السلام) اشکال ندارد. توسل به مقام، به زنده یا مرده بودن کسی که به آن متوسل می‌شویم، ربط ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قرائتی به گونه‌هایی از توسل در سوره یوسف اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: جایگاه «لن تضلوا»، قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) است. اگر از این دو پیروی کنیم، گمراه نخواهیم شد. پس هر جا از زبان قرآن، پیامبر(ص) و... «لن تضلوا» گفته شد، باید بدانیم که مصادیق آن قرآن و اهل‌بیت(علیهم السلام) است.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در قرآن آمده است که صندوقی که جان حضرت موسی(ع) را زمان نوزادی نجات داد، برای بنی‌اسرائیل مایه آرامش بود. با توجه به این نکته، نباید توسل به ائمه(علیهم السلام) و آرامش یافتن در اثر توسل به ایشان را مردود دانست.

مفسر قرآن کریم با اشاره به آیات قرآن، توسل را در کنار توحید دانست و گفت: در قرآن، علاوه بر این که تأکید شده است که خدا، نگهدارنده است، به توسل نیز اشاره شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قرائتی افزود: با توجه به این که تمسک به محل شک عقلانی نیست، پس در کردار خود، باید به چیزهایی متمسک شویم که شکی در آن وجود ندارد. برای نمونه، در سجده بر خاک، شیعه و سنی اتفاق نظر دارند ولی سجده بر فرش را فقط اهل تسنن جایز می‌شمارند.

وی خطاب به دانش آموختگان المصطفی تصریح کرد: کم سخن بگویید و کلمات قصار را به کار ببرید. می‌توان در نیم‌دقیقه تفسیر گفت. برای نمونه، در چند جا از قرآن «کلوا» آمده است، ولی پس از هر کدام، قیدی آمده است. بنابراین، در کنار هر «خوردن»، دستوری وجود دارد. افزون بر این، مطالبی بیان کنید که به درد مردم بخورد. اگر ابتکار داشته باشید، موفق می‌شوید. هنگامی موفق می‌شوید که خط‌شکن باشید. بسیاری از سخن‌ها علمی نیست و باید از گفتن آنها پرهیز کرد. نباید در زمینه مسائل بی‌فایده پژوهش کرد، زیرا پژوهش باید ارزش علمی داشته باشد، زیرا ما ضامن عمر مردم هستیم و نباید با سخنان بی‌فایده، وقت مردم را هدر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قرائتی به شرایط سخن گفتن اشاره کرد و اظهار داشت: سخن باید واجب یا مستحب باشد یا مشکل فرد یا جامعه را حل کند. در غیر این صورت، گفتن چنین سخنی فایده ندارد و باعث تلف شدن وقت مخاطبان می‌شود.

وی با بیان این که عقل انسان کامل نیست، بیان کرد: اگر عقل انسان کامل بود، هیچ گاه پشیمان نمی‌شد، زیرا عقل کامل، پشیمان نمی‌شود. البته باید از عقل کمک گرفت، ولی باید توجه داشته باشیم که عقل ما از گذشته و آینده خبر ندارد.

استاد مفسر قرآن، معصوم بودن را معنا کرد و در این باره گفت: معصوم یعنی کسی که گناه نمی‌کند و حتی به ارتکاب گناه نیز نمی‌اندیشد. ما نیز در مورد بعضی از گناهان، معصوم هستیم؛ برای نمونه، هیچ گاه خودمان را آتش نزده‌ایم و حتی فکر انجام دادن آن نیز به ذهنمان خطور نکرده است.

وی ادامه داد: افزون بر این، اگر انسان درونش درست باشد، با گریه پاک می‌شود، ولی توجه داشته باشید که شرط پاک شدن با گریه، درست بودن زیربناها و فراهم بودن ملزومات و پیش‌زمینه‌های آن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قرائتی اظهار داشت: در سخنانتان، از مثال استفاده کنید، زیرا می‌توانید مفاهیم مدنظرتان را با استفاده از مثال، به خوبی  به مخاطبان منتقل نمایید. با استفاده از مثال‌، می‌توان به شبهات پاسخ داد.

مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنانش به مصادیق تجاوز اشاره کرد و اظهار داشت: تجاوز چهار قسم است: تجاوز به جان (قتل)، تجاوز به مال (دزدی)، تجاوز به ناموس (زنا) و تجاوز به آبرو (غیبت). در دانشگاه‌ها درباره سه نوع اول تجاوز احکام حقوقی وضع شده است، ولی حکم تجاوز به آبرو، فقط در فقه دینی و احکام اسلامی بیان شده است.

وی با بیان این که حلال یا حرام بودن لقمه، در تربیت مؤثر است، تصریح کرد: می‌توانید این سخنان را هر جا و برای هر کسی بگویید و از آن استفاده کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قرائتی با تأکید بر توجه به نسل جوان، اظهار داشت: به لطف خدا، چند سازمان را بنا کرد‌ه‌ام. یکی از آنها ستاد اقامه نماز است که در آن، بیش از صد کتاب درباره نماز چاپ نمودیم. چهار نوع نماز در قرآن بیان شده است: نماز شکر، که برای تشکر از خداوند به جای آورده می‌شود. نماز دیگر، نماز رشد است؛ نماز کارخانه آدم‌سازی است و انسان را از فحشا و منکر نهی می‌کند و هشدار می‌دهد. همچنین تمام کمالات در نماز گنجانده شده است. نماز سوم، نماز انس است؛ خدا در قرآن دستور داده است که به منظور بیان ذکر خدا، نماز بخوانیم. ذکر خداوند باعث آرامش قلب است. نماز قرب، نماز چهارم است و سجده بر خداوند موجب تقرب به خداوند می‌شود.

استاد تفسیر قرآن با اشاره به عربی بودن نماز، تصریح کرد: خداوند برای منظم کردن عبادت و نماز، دستور داده است که همه مسلمانان، با زبان عربی نماز بخوانند. از سوی دیگر، عربی،‌ زبان مشترک مسلمانان است. افزون بر این، همه مسلمانان باید به سوی کعبه نماز بخوانند تا همگی، قبله‌ای یکسان و خاص داشته باشند.

وی با اشاره به شرایط مبلغ بیان نمود: مبلغ خوب باید از مردم، با مردم و در بین مردم باشد. همچنین باید خنده را در فرهنگمان وارد نماییم. خدا بر خنده و گریه –هر دو- تأکید کرده است. البته باید توجه داشته باشیم که خنده باید حلال و حکیمانه باشد. تا زمانی که حلال تأمین نشود، نمی‌توان جلو گرایش به حرام را گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی اظهار داشت: از امام رضا(ع) پرسیدند که چرا برخی از نماز صبح و شب بلند و بعضی دیگر، آهسته خوانده می‌شود. امام پاسخ دادند که نماز صبح و شب، هنگامی خوانده می‌شود که هوا تاریک است و لازم است بلند خوانده شود.

وی بر اثرگذاری علم در برابر عمل تأکید کرد و گفت: امروزه، مردم از ما عمل می‌خواهند. نمی‌توان با قیافه خوب و مسجد زیبا جوانان را جذب کرد. تنها می‌توان با اخلاق خوب، دیگران را مجذوب ساخت.

استاد تفسیر قرآن ادامه داد: باید رفتارمان با دیگران خودمانی باشد، زیرا به این ترتیب، می‌توان در دیگران اثر گذاشت.

وی افزود: باید مزه دین را طبق حدیث امام رضا(ع)، به دیگران بچشانیم تا مردم به سوی دین بیایند. باید معارف ناب قرآن و احادیث گهربار اهل بیت(علیهم السلام) را بفهمیم و شیرینی آن را به دیگران بچشانیم. سخنرانی‌هایتان قرآنی باشد و با قرآن حرف بزنید. می‌توانید در سخنانتان، از مثال‌های قرآنی استفاده کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی اظهار داشت: باید برای مظلوم فریاد زد. خداوند اولین روضه‌خوان عالم است؛ در سوره تکویر، پس از آیاتی چند، برای دخترانی که زنده به گور شدند، در حالی که دختر کافر بودند، روضه خوانده است.

وی، با اشاره به مفاهیم فراوان و عمیق قرآن، تصریح کرد: باید یک دور تفسیر قرآن را ببینید، زیرا مفاهیم فراوانی دارد و لازم است با مفاهیم آن آشنا باشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی نکات آیه «و بالوالدین احسانا» را برشمرد و گفت: احسان باید مستقیم و با دست فرزند و بدون واسطه باشد. همچنین حساب والدین از همه جداست و باید به آنها احسان کرد. احسان شامل محبت هم می‌شود. برای احسان به والدین، شرط اسلام یا کفر نگذاشته و نیز بیان نکرده است که والدین باید زنده باشند تا مورد احسان فرزند قرار گیرند. افزون بر این، احسان به والدین، مقابله به مثل نیست. در این باره، رعایت عدل ملاک نیست. این جمله چهار بار تکرار شده و تکرار آن رمز دارد. این جمله پس از توحید تکرار شده است که اهمیت آن را می‌رساند. «احسان»، نکره آمده و شامل هر گونه احسانی می‌شود. همچنین با توجه به ماقبل این جمله، درمی‌یابیم که دستور خدا در این باره، تخلف‌پذیر نیست. یکی از راه‌های تربیت، احسان است، زیرا دستور خداست، که مربی بشر به شمار می‌رود.

استاد تفسیر قرآن، با بیان این که باید نیت‌ها درست باشد، تأکید کرد: روحانی خوب کسی است که اگر از هر جای قرآن سؤالی مطرح ساختند، بتواند مفهوم و تفسیر آن را بگوید. نکند روز قیامت به ما بگویند که کتاب مخلوق را جدی خواندی، ولی کتاب خالق را جدی نگرفتیم. برای موعظه، از قرآن استفاده کنید و در سخنانتان از ضرب‌المثل‌ها بهره بگیرید. تجربه‌هایتان را در اختیار دیگران قرار دهید تا آنان نیز از آنها استفاده کنند و بهره بگیرند. اگر قرآنی شوید، تا آخر عمر بی‌نیاز خواهید شد، زیرا در هر زمان، نکته‌ای جدید از قرآن درمی‌یابید. جلساتتان طولانی نباشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قرائتی، در پایان، تصریح کرد: با امام زمان(عج) باشید، زیرا در لحظات حساس به یاری شما می‌‌آیند و تنهایتان نمی‌گذارند. ممکن است امام زمان(عج) از دست ما ناراضی باشند، ولی ما را دوست دارند.

شایان ذکر است، در ابتدای این کارگاه، «حجت‌الاسلام والمسلمین‌ صالح»، معاون فرهنگی- تربیتی جامعه‌المصطفی، بیان کرد: چندی پیش، ‌‌در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قرائتی با مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، معظم‌له رموز موفقیت حجت‌الاسلام والمسلمین‌ قرائتی را در زمینه تبلیغ بیان کردند. مقام معظم رهبری گفتند: ایشان خلأها را در موضوعاتی مانند نماز، زکات، تفسیر، مهدویت و... پر کرده است. این خیلی مهم است. اگر کسی بتواند نیازها را بشناسد و برای پر کردن آن همت بگمارد، ارزش مضاعفی دارد..  صفا و خلوص ایشان موجب شده است که بتواند کارها پیش ببرد. خلوص نیت در پیشرفت کارها تأثیر عجیبی دارد. کار باید برای خدا، نه برای نان، نه برای نام، نه برای هوا و نه برای خوش‌آمد دیگران. هر کس ذوقی، استعدادی، توانایی، ظرفیتی دارد، از آن کمک بگیرد تا کار انجام شود. اگر کار خوبی انجام دادید و موفق شدید، خیلی خوشحال نشوید و مهم‌تر، استمرار آن است. باید کار دنبال بشود.

معاون فرهنگی- تربیتی جامعه‌المصطفی با اشاره به درخواست برخی از دانش‌آموختگان برای تعمم، گفت: کسانی که علاقه‌مندند که به لباس روحانیت مفتخر شود، می‌توانند ثبت نام کنند تا در تشرف به محضر یکی از بزرگان حوزه، معمم شوند.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج