صفحه اصلی > اخبار
![]() |
سامانه جامع آموزش (سجا) |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - | |
![]() |
دانشگاه مجازی المصطفی |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - | |
![]() |
بانک جامع تبلیغ |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - | |
![]() |
اسلامکوئست.نت |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - | |
![]() |
نامه به جوانان غربی (letter4u) |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - | |
![]() |
سرشمار؛ سرویس نظرسنجی |
نشست آشنایی دانشآموختگان با معاونت آموزش جامعهالمصطفی
تعداد بازدید: 3561
گروه گزارش: دانشآموختگان جامعهالمصطفی، در نشستی، که در سالن عارفالحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) و با حضور مسئولان معاونت آموزش برگزار گردید، با فعالیتها و دستآوردهای این معاونت آشنا شدند.
به گزارش مرکز خبر و اطلاعرسانی جامعهالمصطفی، در این نشست، «حجتالاسلام والمسلمین علمی»، معاون آموزش جامعهالمصطفی، با اشاره به خطبه دوازدهم نهجالبلاغه، بیان کرد: مسیر المصطفی، مسیر پیامبر، امام علی و اباعبداللهالحسین(ع) هست. امیدواریم که بتوانیم از فرصتها استفاده کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین علمی تصریح کرد: معاونت آموزش، متولی آموزش طلاب از ابتدا تا بازگشت به کشورشان به شمار میرود. المصطفی در طی زمان، متحول شده و شاید شرایطش با زمانی که شما در ایران بودید، فرق کرده باشد. در نظر داریم در دل تغییرات مختلف در حوزه اسلامی، بتوانیم بهترین برنامهریزی را برای طلاب داشته باشیم و در این مسیر، در داخل و خارج کشور میکوشیم.
وی افزود: المصطفی بیش از صد رشته آموزشی در حوزههای مختلف دارد. اکنون، مدارک تحصیلی المصطفی رسمیت بینالمللی دارد. کوشیدهایم مشکلات طلاب قدیمی را حل کنیم و به آنها مدرک دهیم. با این حال، ممکن است هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود داشته باشد.
معاون آموزش المصطفی گفت: یکی دیگر از کارهای ما، تهیه متون آموزشی طلاب است تا در اختیار آنان قرار گیرد. در این بخش هم برنامه ریزی میکنیم. اگر در این زمینه فعال هستید، میتوانید برخی از فایلهای این متون را به دستتان برسانیم.
وی افزود: بنای ما حمایت حداکثری از طلاب و خدمت به آنان و نیز آموزش آنان منطبق با استانداردهای بینالمللی است، تصریح کرد: دوست داریم طلاب المصطفی بتوانند، قدرتمندانه، در مباحث علمی بینالمللی حضور یابند.
در ادامه، دانش آموختگان پرسشها و نکات مدنظر خویش را مطرح ساختندکه برخی از آنها بدین شرح است:
- در بخش آموزش، به نظر میرسد اگر بخواهیم محتوای دینی را منتقل کنیم، باید به آموزش زبان عربی و انگلیسی نیز توجه داشته باشیم.
- بعضی افراد، مدرک قدیمی دارند که امروزه، کارایی ندارد. برای دریافت مدرک جدید نیز قوانینی مبنی بر گذراندن برخی واحدها وضع شده است. در صورت امکان، به این مسئله هم توجه نمایید.
- الان پس از پیگیریهای فراوان درباره گرفتن مدرک، پاسخ دادهاند که مدارک تحصیلیام ناقص است. اگر نمراتم من ناقص است، چگونه در حال ادامه تحصیل در دانشگاه مجازی هستم؟!
- گاهی، در امتحانات پرسشهایی در سطوح بالا از نظر زبانی طرح میشود که مشکلاتی به وجود میآورد.
- با توجه به اصول حوزه و المصطفی، متأسفانه برخی خروجیها، هماهنگ و سازگار با اندیشههای امام خمینی نیستند. برخی از آنان، با مدرک المصطفی، از سفارت کانادا، امریکا یا... درخواست پناهندگی شده است.
- پس از اتمام دوره تحصیلی طلاب، باید مجوز اقامت طلاب لغو شود تا آنان به کشورهایشان بازگردند. مثلاً در روستاها و برخی مناطق افغانستان، جای روحانیت خالی است.
- از دوستان خواسته بودیم که جزوه معرفی المصطفی را به ما بدهند که هنوز محقق نشده است.
- برخی از افراد، برای تحصیل پول به ایران میآیند. باید به برنامههای اخلاقی اهتمام داشت تا طلاب را به انجام وظایف طلبگی تشویق کند.
- تکمیل دروس را تقاضا داریم تا بتوانند به المصطفی ملحق شوند و به مدارج بالای تحصیلی دست یابند.
- از مدارسی که توسط دانش آموختگان اداره میشود، پشتیبانی کنید.
در پاسخ به نکات مطرحشده، پاسخهایی بیان شد:
- دربارة آموزش زبان عربی و انگلیسی: المصطفی برنامه دارد؛ یکی از برنامههایی که هدف گذاری شده است، تدوین سیاستهای کلان زبان آموزشی در المصطفی است. شش زبان، پرپویشگر هستند و همه اینها در سیاستگذاری جدید المصطفی مورد توجه قرار گرفته است. امیدواریم با عملیاتی شدن آن، شاهد تناسب بستههای آموزشی با قطبهای زبانی دنیا باشیم. در دوره کارشناسی ارشد المصطفی، باید زبان عربی را در شش ماه بخواند و بخشی از دروس نیز به عربی تدریس شود. اگر کسی بخواهد کارشناسی ارشد را به عربی بخواند، امکان پذیر است. درباره زبان انگلیسی نیز در حال برنامهریزی هستیم. در قم، مدارسی داریم که مدیریتشان را المصطفی معین میکند. برخی دیگر نیز از ابتدا تا پایان، عربی است مانند مدرسه بحرینیها و... . در حال توسعه این مدارس نیز هستیم. مدارس به زبانهای مختلف را به صورت پیوسته توسعه خواهیم داد.
- با سهلگیری در اعطای مدرک، اعتبار المصطفی را زیر سؤال نمیبریم. پس در این زمینه سختگیری مینماییم.
- ما مدرک رسمی وزارت علوم ایران را اعطا میکنیم. از این رو، تابع مقررات آن هستیم و به ما اجازه ندادهاند که کسی، علی رغم نداشتن مدرک دوره پایینتر، در دوره بالاتر مشغول تحصیل شود. با این حال، باید از وزارت علوم درخواست کنیم که برای طلاب غیرایرانی شرایط ویژهای قائل شوند.
- درباره شرایط پذیرش در المصطفی: به دو شکل عمل میکنیم: در جاهایی که نمایندگی داریم و در برخی دیگر، مدارس تحت اشراف و پیوسته مدنظر خواهد بود. ما در ایران، به هیچ عنوان از کشور دارای نمایندگی پذیرش نداشتهایم. مناطقی هم که مدرسه پیوسته داریم، براساس تأیید مدیران مدارس و معرفان مورد تأیید المصطفی عمل میکنیم. تقاضاهای جدا از این دو طریق، مدرک را تحویل میگیریم و از مبانی مزبور استعلام مینماییم. با توجه به راهاندازی سامانه پذیرش (سمپا) به مراجعه حضوری برای پذیرش نیاز نیست.
- درباره اطلاعرسانی مطلوب از تحولات المصطفی: سایت معاونت آموزش، پاسخگوی مناسبی در این باره است. از معاونت بینالملل میخواهیم که به نمایندگی از ما، اطلاعرسانی کنند. با این حال، باید در اطلاعرسانی بیشتر بکوشیم.
- درباره دورههای کوتاهمدت در کشورها: دو بخش است: دورههایی که در موسسه کوتاهمدت در ایران برگزار میشود، دورههایی که با نظارت نمایندگیهای خارج کشور برگزار میگردد. دوستان میتوانند با ارائه درخواست، دورههای مزبور را به هر یک از این روشها، با حمایت المصطفی برگزار نمایند.
- ما در لندن هم کالج اسلامی داریم و مدرک رسمی میدهد و محیط خوبی برای علاقهمندان فراهم شده است.
- در نظر داریم آموزش، با تربیت ممزوج شود. میکوشیم این مبحث، در برنامههای آموزشی پررنگتر شود.
- کشورهای مختلف در هنگام تحویل گرفتن مدارک کشورهای دیگر، به وزارت آموزش عالی هر کشور نگاه میکنند و بررسی میکنند که دانشگاه صادرکننده مدرک، معتبر است یا نه. المصطفی جزو دانشگاههای تأییدشده در دنیاست. اگر در برخی کشورها مدارک المصطفی را تأیید نمیکنند، شاید با اسلامی بودن آن مشکل دارند. تکرار میکنم که ما براساس استانداردهای مشخصشده توسط وزارت علوم تدریس میکنیم و مدرک ارائه میدهیم.
- مدارس پیوسته، تحولی در بدنه المصطفی بوده است. افتخار داریم رسماً اعلام کنیم که 118 مدرسه مجوز رسمی از المصطفی دریافت کردهاند و بیش از 97 درصد آن را دانش آموختگان اداره میکنند. دریافت موافقت اصولی از سوی مدارس، یعنی برنامههای اصلی المصطفی را اجرا خواهند کرد.
- برای آگاهی از شرایط دانشگاه مجازی، به سایت آن مراجعه کنید.
- چاپ کتابهای آموزشی را در کشورهایی که حوزههای ما پرجمعیت است، به نمایندگی واگذار کردهایم. اگر کسی برای چاپ کتابها به صورت خیرخواهانه پیشقدم شود، استقبال میکنیم، چون گاهی، با پست کردن کتابها مشکلات بسیاری داریم.
- برای تأمین استادان در حوزه بازآموزی استادان، تدابیری میاندیشیم.
- هر کاری به ما ارجاع شود، اگر پاسخ ما مثبت یا منفی باشد – در هر دو صورت- پاسخ میدهیم.
- برای رفع مشکلات آموزش مجازی میکوشیم.
در ابتدای نشست، «حجتالاسلام والمسلمین معارفی»، مدیرکل امور مبلغان و دانشآموختگان و دبیر ششمین گردهمآیی دانشآموختگان جامعهالمصطفی، با ابراز خرسندی از مشارکت دانش آموختگان برای حضور در جلسات و نشستهای گردهمآیی، معاونت آموزش را مهمترین معاونت المصطفی دانست و اظهار داشت: بار اصلی رسالت المصطفی، بر دوش این معاونت قرار دارد.
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
| |
متن تصویر: | |